sobota 6. ledna 2018

Rok v pixelech aneb zhodnocení roku jinak

Na projekt Year in pixels, tedy Rok v pixelech, jsem narazila díky obrázku na weheartit.com, kam si občas zajdu pro inspiraci a oddech. Zaujal mě svou jednoduchostí, kompaktností a popravdě i barevností.

Co potřebujete?

čtverečkovaný papír
propisku
barevné gelovky, fixy nebo pastelky
pozornost věnovanou každému dni v roce

Princip záznamu spočívá v tom, že si na čtverečkovaný papír uděláte šablonu pro celý rok tak, že jeden čtvereček odpovídá jednomu dni. Pak žijete svůj život a na konci každého dne si zaznamenáte, jaký byl. Škála záznamu je pouze na vás. Můžete mít třeba jen černou a bílou a zaznamenávat dobré a špatné dny. Já si vzala na pomoc pět barev.


Proč  zkusit Rok v Pixelech?

Ráda zkouším nové nástroje podporující optimismus v každodenním životě. Jak už jsem psala v článku o cestách k optimismu, tento projekt mi pomohl si uvědomit, že můj život není vůbec špatný. Rok v pixelech funguje skvěle jako monitoring vaší spokojenosti a ukazuje vám, zda a co je třeba v životě změnit. Doporučuju kombinovat pixelový záznam s deníkovými zápisy nebo fotodeníčkem, abyste mohli lépe identifikovat, co vás dělá šťastnými a co naopak nešťastnými.

Jak hodnotím svůj Rok v Pixelech?

Záznam jsem si vedla od listopadu 2016 do října 2017. Nastavila jsem si pětistupňovou škálu, kde den blbec měl představovat nějakou katastrofu, naštěstí jsem ho za celý rok nepoužila, a s označením top den jsem šetřila na dny, kdy jsem prožívala pocity obrovského štěstí nebo naplnění.




Rok v pixelech mi dlouhodobě pomáhal si uvědomovat, že těch dobrých dní prožívám více než špatných. Zároveň mám krásně zmapovaný rok, který byl pro mě v mnoha ohledech zlomový a poučný a skončil happy endem. Respektive šesti top dny během jednoho měsíce. 

Prožívala jsem období, kdy byla prodleva mezi dvěma dobrými dny dlouhá téměř dva týdny. Diplomka a státnice klepaly na dveře, já se cítila sama a zrazená. Časem jsem se se vším ale vyrovnala a absolvovala jsem v řádném termínu. Přišlo léto a dobrých dní začalo přibývat, čas o samotě jsem si dokázala užívat.

Za celý rok jsem napočítala 17 top dní.

Ty my ukázaly, na čem záleží. Dělat co mě naplňuje. Ne náhodou byly top dny tehdy, kdy jsem se vídala s přáteli a objevovala nové tvůrčí způsoby zábavy (například focení a Dračí doupě). Záleží také na lidech. Jeden člověk může způsobit, že nemáte top den téměř pět měsíců v kuse. Někdo jiný vám ale ukáže, že top den může být každý druhý.



Potěší mě, jestli tímto článkem aspoň někoho inspiruju. Mně zapisování vlastní spokojenosti hodně pomohlo s hodnocením sebe sama a života, jaký vedu. Mnohé jsem přehodnotila a jsem teď spokojenější, než když jsem vybarvovala první čtverečky. Je na čase zkusit zase jiný projekt...

21 komentářů:

  1. Dobrý nápad :-) leč, moje škála by byla asi na deset barev :-D zkusím to...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Držím palce :) Rozdělení barev je na každém, což je skvělé.

      Vymazat
  2. To je super! Už mám vytvořenou svou tabulku a zaznačených prvních 6 dní :D Jsem zvědavá, jak dlouho mi to vydrží (jsem na tyhle věci strašná), ale pokud by se to fakt povedlo, tak třeba za rok můžeš čekat podobný článek i u mě :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že tenhle projekt se hodí i pro lenochy. Vybarvit čtvereček je přece jen jednodušší než každý den psát třeba pět pozitivních věcí, alespoň tak se na to dívám.

      Vymazat
  3. To je moc hezký nápad, vést si něco takového. Asi si to taky zavedu. ^^ Ještě není pozdě. :)

    Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Přesně tak, ještě není pozdě začít i od Nového roku :)

      Vymazat
  4. Je to zajímavý nápad; už jsem se s tím setkala. Zvláštní je, že když si člověk zavede škálu a začne jednotlivé dny kategorizovat, tak těch dní na známku 5- v tom roce zas tolik moc není, i když se to, když má jeden všechny dny v kupě, zdá poněkud jinak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je prima si uvědomit, že to vůbec není tak špatné, jak se občas zdá :) Docela se mi ty dny ale ovlivňují navzájem. Po špatném dni je snazší jen lehce nadprůměrný den označit za dobrý.

      Vymazat
  5. Zajímavý nápad, ale nevím, jestli by to bylo pro mě. Nerada si zaznamenávám špatné dny, na ty se raději snažím zapomenout. A vím, že se moje nálada může hodně rychle měnit. Asi by pro mě bylo těžké vybrat jednu barvu, která by označila celý den.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za komentář i přes to, že tě nápad nenadchnul. Rozhodnout se jen pro jednu barvu na celý den opravdu je těžké, chce to trochu praxe, aby bylo s čím porovnávat. Špatné dny zaznamenávám, ale nepřipomínám si je, naopak u těch top se snažím zapamatovat, co na nich bylo tak skvělé.

      Vymazat
  6. To je super, originální nápad :)
    Jediný, čeho se bojím, je to, že by mě to spíš deprimovalo :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mimochodem, doufám, že tvůj start do tohoto roku byl také co nejpozitivnější ;)

      Vymazat
  7. Opravdu skvělý a inspirativní článek :) Vážně se mi ta myšlenka líbí :) Rozhodně plánuji rok v pixelech vyzkoušet :) Tak ať i ty máš tento rok co nejvíce top dní ;)

    OdpovědětVymazat
  8. Opravdu dobrý nápad k sebereflexi, taky si to zavedu. Celkově jsem už zde získala plno nové inspirace, minimalizmus, osobní mantra, knihy, a to jsem zdaleka nepřečetla všechny tvé články.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju, moc mě těší, když se dozvím, že moje články a myšlenky někoho skutečně inspirují :) Sebereflexe je v životě potřeba, tak ať se daří.

      Vymazat
  9. To vyzerá skvelo! Úplne si viem predstaviť, ako by som požila rôzne odtiene jednej farby a na konci roka by sa to tak krásne celé prelínalo! :) Veľmi dobrý nápad, možno ho raz vyskúšam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Budu držet palce, ať jsi s výsledkem spokojená :)

      Vymazat
  10. Bože toto je geniálne! :) Strašne dobrý nápad, nakonci roka si človek vie zhodnotiť že to nebolo až také zlé. Škoda, že už je skoro koniec januára a dozadu to robiť neviem. Ale chcem to skúsiť! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. Já jsem svůj rok v pixelech začala v říjnu, takže určitě nikdy není pozdě :)

      Vymazat
  11. O tomhle slyší poprvé, ale vypadá to na skvělý nápad. Díky za tip :)

    Gabux

    OdpovědětVymazat